fbpx

Dette kan du lære av menydesignet til Egon restaurant

Menydesign analyse av egon restaurant for mersalg i restaurant bransjen.

Si hva du vil om Egon restaurant, elsket eller hatet så er det veldig flinke til å tjene penger. Høye priser på relativt enkel industrimat som varmes opp før servering. Elsket av småbarnsforeldre og nordmenn flest så greier Egon det utrolige, selge billige matvarer veldig dyrt uten at noen klager.

Egon restaurant meny design analyse.

I denne artikkelen skal vi analysere Egon sin restaurantmeny for å se hvilke top 3 metoder og triks Egon bruker i sitt menydesign. Mange av de designelementene og «salgstriksene» de bruker kan du enkelt kopiere i ditt nye menydesign når vi designer din restaurantmeny.

Dersom du ønsker en full oversikt over alle begreper nevnt i denne artikkelen så kan du lese vår artikkel om salgspsykologi.

Egon gjemmer prisen på matretter

En av de viktigste og kanskje mest effektive metodene å få kunder til å velge dyrere matretter er å rett og slett å «gjemme» prisen. Hos Egon restaurant ser du at alle prisene på matrettene er gjemt som en del av teksten. Dette gjør at hjernen ikke evner å scanne og sortere menyen etter pris. De fleste menydesign vi ser andre restauranter velger er å strukturere prisene i listeformat. Listeformat gjør at kunden først ser prisen før de begynner å lese om matretten og vil da i de fleste tilfeller velge basert på pris, før de har valgt hva de ønsker å spise.

Egon har lagt prisen inn i teksten. Dette tvinger kunder til å lese teksten før de oppdager prisen. Dette gjør igjen at kunden vil fristes av selve matretten og oftere velge med magen fremfor hjernen. Egon ønsker at du enkelt skal kunne huske rettenes nummer, som må brukes til bestilling av mat hos Egon. Da ser du i eksemplet (venstre marg) over at disse tallene er lagt i listeformat. Dette gjør det enkelt å huske og ikke minst finne tallet retten man ønsker å bestille.

Sett fra et klassisk designperspektiv så vil en designer alltid ønske seg orden og struktur. Så å bake prisen inn i teksten går imot klassisk designlære. Det gir en dårlig brukeropplevelse med vilje, men i gjengjeld gir det ønsket salgseffekt.

Egon menydesign der de gjemmer prisen som en del av teksten.

Egon bruker ramme-effekten

Du finner ikke noen ren oppramsing av ingredienser i teksten, slik at man ofte finner i klassiske menyer hos andre restauranter. Egon bruker innledende tekst til å ramme inn og skape et bilde av retten, dette er et smart triks som gjør at kunden ofte danner seg et mentalt bilde av retten. Når kunden selv danner seg et mentalt bilde av retten er ofte dette bilde bedre enn om det var et faktisk bilde. Denne innrammingen ved hjelp av tekst er særdeles effektiv når den gjøres i kombinasjon av å gjemme prisen.

Torskefilet bakt i ovn med coppaskinke gir et fint bilde i hode av hva jeg kan forvente meg. Det høres eksklusivt og dyrt ut. Grønnsakene er friske og noe så «spennende» som en grillet lime følger med. 🥳

Legg merke til at Egon beskriver hvor torsken er fra «Torsk fra Nord-Norge» og at rekene er håndpillede. Slikt språk hjelper å øke den opplevd verdien av matretten, noe som igjen kan forsvare en høyere pris.

Likevel synes vi at det er forbedringspotensiale hos Egon. Ved bruk av mer fargerikt språk og flere detaljer vil de kunne optimalisere opplevd verdi ytterligere. Bruken av ramme-effekten varierer veldig i menyen og blir ikke brukt like konsekvent gjennom menyen.

Egon bruker prisankere aktivt i menyen

Når du starter å lese Egon-menyen fra venstre til høyre, top til bunn finner du prisankere. Her bruker Egon bevisst prisanker tidlig for å sette en høy pris i starten av menyen. Dette gjør igjen at alt annet som kommer under denne høye prisen vil oppleves som mye rimeligere. Vi mennesker bruker ofte referansepriser når vi velger å kjøpe noe. Dersom vi ikke har noen referansepris fra utsiden av restauranten, så blir den høyeste prisen på menyen vår referanse. Dette gjør at Egon kan sette mye høyere priser på andre retter uten at kunden opplever disse prisene som «for høye» da disse prisene er under prisankeret.

Bilde av meny fra egon med prisanker salgspsykologi
Bilde av meny fra egon med prisanker salgspsykologi
Bilde av meny fra egon med prisanker salgspsykologi

Legg merke til at alle delene av menyen starter med den dyreste matrettene først. Dette er et bevisst valg og gjør at alle påfølgende retter oppleves billigere. Desto høyere pris som settes på de/den første retten desto høyere kan du prise påfølgende retter.

Egon restaurant innholder også mange andre interessante metoder innen salgspsykologi. Det er mye å lære av å studere slike menydesign fra andre restauranter både nasjonalt og internasjonalt. Ved å implementere omfattende salgspsykologi i menydesign for ditt spisested vil du få økt mersalg, bedre marginer og høyere omsetning.

På tide å oppgradere din restaurantmeny med design som selger, bestill menydesign idag.

Vi leverer tjenester som øker din omsetningen og får flere fornøyde kunder inn døren.
Braves Global AS
Org: 917187525
Kirkegaten 1B
4878 Grimstad
© 2024 Trafikkmaskin. Alle rettigheter.